Tittel Kvalitet og kreativitet i klasserommet : : ulike perspektiver på undervisning
Medansvarlig
Språk
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Det er et stort behov for praksisnær forskning om undervisningskvalitet i skolen. Denne boken imøtekommer dette behovet. Forfatterne viser hvordan kreative lærergrep i ulike fag bidrar til forbedret undervisning. De tar opp spørsmål som: Hva kjennetegner ideallæreren, og hvilke metaforer brukes for å beskrive ham eller henne? Hvordan kan man undersøke elevers tekstkompetanse ved hjelp av visuelle metaforer og modeller? Hva kan læreren gjøre for å styrke elevens matematiske identitet i klasserommet? Erfaringene med et rikt utvalg av undervisningsopplegg blir drøftet og vurdert, som: hvordan dramaturgi kan være et nyttig verktøy for å oppnå gode læreprosesserentreprenørskap i skolen hvordan det gikk da elevene skulle skape sin egen elevrestaurant å skrive og å omskrive hvordan utvikle elevenes revisjonskompetanse hvordan arbeide med lytting i klasserommet hvordan man oppnår at elever utvikler mestringsforventning i matematikk hvordan trene unge elevers kognitive ferdigheter gjennom «tren tanken»-strategier.Viktige målgrupper for boken er forskere og lærerutdannere, og med sin nærhet til praksis er den også svært nyttig for lærerstudenter og lærere i alle fag i grunnskole og videregående skole. Kåre Kverndokken er dosent i norskdidaktikk. Norunn Askeland er professor i norsk. Henriette Hogga Siljan er førsteamanuensis i norsk. Bokens redaktører er alle ansatt ved Institutt for språk og litteratur ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*00000000nam#a2200000 c#4500
*001124666
*00520170503181513.0
*007ta
*008170320s2017 no#a###e#|||||00|#0#mul|
*020 $a9788245022278 $qh.
*035 $a(NO-OsBAS)150265740
*040 $aNO-OsBAS $bnob $dNO-OsNB $ekatreg
*0410 $amul $amul $anob $anno $aeng
*0820 $a371.102 $223/nor
*0820 $a371.102 $qNO-OsBAS $223/nor
*24500$aKvalitet og kreativitet i klasserommet : $bulike perspektiver på undervisning $cKåre Kverndokken, Norunn Askeland og Henriette Hogga Siljan (red.)
*260 $aBergen $bFagbokforl.$a[Oslo] $bLandslaget for norskundervisning$ccop. 2017
*300 $a314 s. $bill. $c24 cm
*336 $atext $btxt
*337 $aunmediated
*338 $avolume $bnc
*520 $aDet er et stort behov for praksisnær forskning om undervisningskvalitet i skolen. Denne boken imøtekommer dette behovet. Forfatterne viser hvordan kreative lærergrep i ulike fag bidrar til forbedret undervisning. De tar opp spørsmål som: Hva kjennetegner ideallæreren, og hvilke metaforer brukes for å beskrive ham eller henne? Hvordan kan man undersøke elevers tekstkompetanse ved hjelp av visuelle metaforer og modeller? Hva kan læreren gjøre for å styrke elevens matematiske identitet i klasserommet? Erfaringene med et rikt utvalg av undervisningsopplegg blir drøftet og vurdert, som: hvordan dramaturgi kan være et nyttig verktøy for å oppnå gode læreprosesserentreprenørskap i skolen hvordan det gikk da elevene skulle skape sin egen elevrestaurant å skrive og å omskrive hvordan utvikle elevenes revisjonskompetanse hvordan arbeide med lytting i klasserommet hvordan man oppnår at elever utvikler mestringsforventning i matematikk hvordan trene unge elevers kognitive ferdigheter gjennom «tren tanken»-strategier.Viktige målgrupper for boken er forskere og lærerutdannere, og med sin nærhet til praksis er den også svært nyttig for lærerstudenter og lærere i alle fag i grunnskole og videregående skole. Kåre Kverndokken er dosent i norskdidaktikk. Norunn Askeland er professor i norsk. Henriette Hogga Siljan er førsteamanuensis i norsk. Bokens redaktører er alle ansatt ved Institutt for språk og litteratur ved Høgskolen i Sørøst-Norge.
*650 $aUndervisningsmetodikk$2bokbas $9nob
*650 $aUndervisingsmetodikk$2bokbas $9nno
*653 0$aundervisning $akvalitet $aundervisningsmetoder
*7001 $aKverndokken, Kåre$d1947-$090333951 $4edt
*7001 $aAskeland, Norunn$d1951-$090214325 $4edt
*7001 $aSiljan, Henriette$d1977-$04106423 $4edt
*852 $a47BIBSYS_UBB $6999919869900502207
*852 $a47BIBSYS_UBO $6999919890204702204
*852 $a47BIBSYS_HIT $6999919790251402210
*852 $a47BIBSYS_HIOA $6999919871526302212
*852 $a47BIBSYS_NLA $6999919739194402228
*852 $a47BIBSYS_UBTO $6999919890196802205
*852 $a47BIBSYS_UBIN $6999919798324202211
*852 $a47BIBSYS_HH $6999919804233902214
*852 $a47BIBSYS_HVO $6999919775212302220
*852 $a47BIBSYS_NB $6999919874671502202
*852 $a47BIBSYS_HIO $6999919788511402218
*852 $a47BIBSYS_NTNU_UB $6999919961699902203 $9P
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening