Rå videregående skole

Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen
Huskelisten er tom
Vis
Tittel
  • Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen
Medansvarlig
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • 371.2
Eier
  • Biblioteket Rå.
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2021
Noter
  • Internasjonal forskning viser at utdanningsreformer er avhengig av læreres og lederes individuelle og kollektive kapasitet og skolens samlede innsats for å forbedre elevenes læring. Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap gir individer, grupper, hele skolen og skolesystemet mulighet til å være involvert i og påvirke læring over tid. Profesjonelle læringsfellesskap kan neppe utvikles i en skole uten aktiv støtte fra ledere på alle nivåer. Gjennom bokas kapitler viser norske forskere tilknyttet nasjonal rektorutdanning at ideen om profesjonelle læringsfellesskap er på vei inn i det norske utdanningssystemet ved at slike fellesskap etableres både på skole-, kommune- og regionalt nivå. Forfatterne bygger kapitlene på sin egen forskning på og mangeårige erfaring med profesjonsutvikling av norske skoleledere. Kapitlene undersøker ulike utfordringer norske skoleledere møter i ledelse av etablering, utvikling og ledelse av profesjonelle fellesskap, og hvordan de møter disse utfordringene. Bokas to redaktører er Marit Aas og Kirsten Foshaug Vennebo. Marit Aas er professor og faglig ansvarlig for skolelederprogrammene på OsloMet. Kirsten Foshaug Vennebo er professor ved OsloMet og har ansvar for rektorutdanningen der. De er begge med i forskningsprosjektet som forsker på den nasjonale rektorutdanningen. I tillegg til de to redaktørene er bokas bidragsytere Hedvig Abrahamsen, Fred Carlo Andersen, Brit Bolken Ballangrud, Paul Otto Brunstad, Erlend Dehlin, Anne Berit Emstad, Kristin Helstad, Mari-Ana Jones, Lars Arild Myhr, Jan Merok Paulsen, Siw Skrøvset, Åse Slettbakk, Kirsten Foshaug Vennebo og Marit Aas.
ISBN
  • 978-82-450-3557-5
Tilgjengelige
  • 0/1
Venteliste
  • 0 (0)
*00002664nam  22003011  4500
*001150210
*008210604s2021    no     ar         00nob 9
*015  $a150375409$bBokbasen AS
*019  $bl
*020  $a978-82-450-3557-5$bheftet
*025  $a9788245035575
*040  $aBokbasen AS
*0820 $a371.2$zh$223/nor
*090  $c371.2$dL
*096  $a371.2
*24500$aLedelse av profesjonelle læringsfellesskap i skolen$cMarit Aas og Kirsten Foshaug Vennebo (red.)
*250  $a1. utgave
*260  $aBergen$bFagbokforlaget$c2021
*300  $a302 sider$c24 cm
*520  $aInternasjonal forskning viser at utdanningsreformer er avhengig av læreres og lederes individuelle og kollektive kapasitet og skolens samlede innsats for å forbedre elevenes læring. Utvikling av profesjonelle læringsfellesskap gir individer, grupper, hele skolen og skolesystemet mulighet til å være involvert i og påvirke læring over tid. Profesjonelle læringsfellesskap kan neppe utvikles i en skole uten aktiv støtte fra ledere på alle nivåer. Gjennom bokas kapitler viser norske forskere tilknyttet nasjonal rektorutdanning at ideen om profesjonelle læringsfellesskap er på vei inn i det norske utdanningssystemet ved at slike fellesskap etableres både på skole-, kommune- og regionalt nivå. Forfatterne bygger kapitlene på sin egen forskning på og mangeårige erfaring med profesjonsutvikling av norske skoleledere. Kapitlene undersøker ulike utfordringer norske skoleledere møter i ledelse av etablering, utvikling og ledelse av profesjonelle fellesskap, og hvordan de møter disse utfordringene. Bokas to redaktører er Marit Aas og Kirsten Foshaug Vennebo. Marit Aas er professor og faglig ansvarlig for skolelederprogrammene på OsloMet. Kirsten Foshaug Vennebo er professor ved OsloMet og har ansvar for rektorutdanningen der. De er begge med i forskningsprosjektet som forsker på den nasjonale rektorutdanningen. I tillegg til de to redaktørene er bokas bidragsytere Hedvig Abrahamsen, Fred Carlo Andersen, Brit Bolken Ballangrud, Paul Otto Brunstad, Erlend Dehlin, Anne Berit Emstad, Kristin Helstad, Mari-Ana Jones, Lars Arild Myhr, Jan Merok Paulsen, Siw Skrøvset, Åse Slettbakk, Kirsten Foshaug Vennebo og Marit Aas.
*650 0$aSkoleadministrasjon$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aSkoleadministrasjon$2Bokbasen AS$9nno
*650 0$aBedriftsledelse$2Bokbasen AS$9nob$1658.4
*650 0$aLeiing$2Bokbasen AS$9nno
*650 0$aLæring$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aLæring$2Bokbasen AS$9nno
*70010$aAas, Marit$d1954-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)3023922$8f
*70010$aVennebo, Kirsten Foshaug$d1959-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)15032925$8f
*850  $aBiblioteket Rå.
*90010$aFoshaug Vennebo, Kirsten$zVennebo, Kirsten Foshaug$jNO
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Utlånt29.09.2023Rå videregående skole371.2