Forfatter
Tittel Realkompetanse: vurdering og anerkjennelse
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Gjennom flere tiår har styringsdokumenter beskrevet betydningen av å anerkjenne realkompetanse. Vilje og føringer fra politisk hold har hatt til hensikt å inkludere både innvandrere, flyktninger, arbeidsledige og mennesker som av ulike helsemessige og andre grunner har havnet utenfor samfunns- og arbeidsliv og å anerkjenne realkompetanse som grunnlag for opptak til og fritak i høyere utdanning og jobbsøking. Hvordan dette skal foregå, er fortsatt mer uklart. Anerkjennelse betinger at samfunnet behandler kompetanse som er opparbeidet så vel yrkesmessig som privat, som likeverdig med kompetanse man har tilegnet seg gjennom formell utdanning og studiepoeng. Vi ønsker at realkompetansebegrepet oppfattes slik at det framstår som troverdig, at det dreier seg om hva mennesker kan, og om hvordan de kan få uttelling for det i utdanning, yrkesliv og frivillig arbeid. Riktig uttelling for realkompetanse vil være et viktig bidrag for en bærekraftig og samfunnsøkonomisk utvikling. Først og fremst vil det likevel innebære at enkeltmennesket, subjektet, settes i sentrum. Denne boka handler om at realkompetanse som kartlegges, analyseres, vurderes og anerkjennes danner grunnlaget for anerkjennelse i arbeidsliv, utdanningssystem og samfunn. Innholdsfortegnelse og bokutdrag
ISBN
Tilgjengelige
Lånere på venteliste
*00002208nam 22002651 4500
*001145806
*008210804s2021 no ar 00nob 9
*015 $a150379479$bBokbasen AS
*019 $bl
*020 $a978-82-8372-270-3$bheftet
*025 $a9788283722703
*040 $aBokbasen AS
*0820 $a374$zh$223/nor
*090 $c374$dF
*10010$aFollestad, Anette Lund$d1974-$jNO$0(NO-TrBIB)8044336$8f
*24510$aRealkompetanse$bvurdering og anerkjennelse$cAnette Lund Follestad, Grete Haaland og Arne Roar Lier
*260 $a[Bergen]$bFagbokforlaget$c[2021]
*300 $a99 sider$billustrasjoner$c24 cm
*520 $aGjennom flere tiår har styringsdokumenter beskrevet betydningen av å anerkjenne realkompetanse. Vilje og føringer fra politisk hold har hatt til hensikt å inkludere både innvandrere, flyktninger, arbeidsledige og mennesker som av ulike helsemessige og andre grunner har havnet utenfor samfunns- og arbeidsliv og å anerkjenne realkompetanse som grunnlag for opptak til og fritak i høyere utdanning og jobbsøking. Hvordan dette skal foregå, er fortsatt mer uklart. Anerkjennelse betinger at samfunnet behandler kompetanse som er opparbeidet så vel yrkesmessig som privat, som likeverdig med kompetanse man har tilegnet seg gjennom formell utdanning og studiepoeng. Vi ønsker at realkompetansebegrepet oppfattes slik at det framstår som troverdig, at det dreier seg om hva mennesker kan, og om hvordan de kan få uttelling for det i utdanning, yrkesliv og frivillig arbeid. Riktig uttelling for realkompetanse vil være et viktig bidrag for en bærekraftig og samfunnsøkonomisk utvikling. Først og fremst vil det likevel innebære at enkeltmennesket, subjektet, settes i sentrum. Denne boka handler om at realkompetanse som kartlegges, analyseres, vurderes og anerkjennes danner grunnlaget for anerkjennelse i arbeidsliv, utdanningssystem og samfunn. Innholdsfortegnelse og bokutdrag
*650 0$aKvinner i arbeidslivet$2Bokbasen AS$9nob$0arbeidsøkonomi$1331.4
*650 0$aKvinner i arbeidslivet$2Bokbasen AS$9nno$0arbeidsøkonomi$1331.4
*650 0$aUtdanning$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aUtdanning$2Bokbasen AS$9nno
*70010$aHaaland, Grete$d1960-$eforf.$jNO$0(NO-TrBIB)90870036$8f
*70010$aLier, Arne Roar$d1950-$eforf.$jNO$0(NO-TrBIB)90347641$8m
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening