Sjøvegan videregående skole

Realkompetanse: vurdering og anerkjennelse
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Realkompetanse: vurdering og anerkjennelse
Medansvarlig
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • 374 F
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2021
Noter
  • Gjennom flere tiår har styringsdokumenter beskrevet betydningen av å anerkjenne realkompetanse. Vilje og føringer fra politisk hold har hatt til hensikt å inkludere både innvandrere, flyktninger, arbeidsledige og mennesker som av ulike helsemessige og andre grunner har havnet utenfor samfunns- og arbeidsliv og å anerkjenne realkompetanse som grunnlag for opptak til og fritak i høyere utdanning og jobbsøking. Hvordan dette skal foregå, er fortsatt mer uklart. Anerkjennelse betinger at samfunnet behandler kompetanse som er opparbeidet så vel yrkesmessig som privat, som likeverdig med kompetanse man har tilegnet seg gjennom formell utdanning og studiepoeng. Vi ønsker at realkompetansebegrepet oppfattes slik at det framstår som troverdig, at det dreier seg om hva mennesker kan, og om hvordan de kan få uttelling for det i utdanning, yrkesliv og frivillig arbeid. Riktig uttelling for realkompetanse vil være et viktig bidrag for en bærekraftig og samfunnsøkonomisk utvikling. Først og fremst vil det likevel innebære at enkeltmennesket, subjektet, settes i sentrum. Denne boka handler om at realkompetanse som kartlegges, analyseres, vurderes og anerkjennes danner grunnlaget for anerkjennelse i arbeidsliv, utdanningssystem og samfunn. Innholdsfortegnelse og bokutdrag
ISBN
  • 978-82-8372-270-3
Tilgjengelige
  • 0/0
Lånere på venteliste
  • 0 (0)
*00002208nam  22002651  4500
*001145806
*008210804s2021    no     ar         00nob 9
*015  $a150379479$bBokbasen AS
*019  $bl
*020  $a978-82-8372-270-3$bheftet
*025  $a9788283722703
*040  $aBokbasen AS
*0820 $a374$zh$223/nor
*090  $c374$dF
*10010$aFollestad, Anette Lund$d1974-$jNO$0(NO-TrBIB)8044336$8f
*24510$aRealkompetanse$bvurdering og anerkjennelse$cAnette Lund Follestad, Grete Haaland og Arne Roar Lier
*260  $a[Bergen]$bFagbokforlaget$c[2021]
*300  $a99 sider$billustrasjoner$c24 cm
*520  $aGjennom flere tiår har styringsdokumenter beskrevet betydningen av å anerkjenne realkompetanse. Vilje og føringer fra politisk hold har hatt til hensikt å inkludere både innvandrere, flyktninger, arbeidsledige og mennesker som av ulike helsemessige og andre grunner har havnet utenfor samfunns- og arbeidsliv og å anerkjenne realkompetanse som grunnlag for opptak til og fritak i høyere utdanning og jobbsøking. Hvordan dette skal foregå, er fortsatt mer uklart. Anerkjennelse betinger at samfunnet behandler kompetanse som er opparbeidet så vel yrkesmessig som privat, som likeverdig med kompetanse man har tilegnet seg gjennom formell utdanning og studiepoeng. Vi ønsker at realkompetansebegrepet oppfattes slik at det framstår som troverdig, at det dreier seg om hva mennesker kan, og om hvordan de kan få uttelling for det i utdanning, yrkesliv og frivillig arbeid. Riktig uttelling for realkompetanse vil være et viktig bidrag for en bærekraftig og samfunnsøkonomisk utvikling. Først og fremst vil det likevel innebære at enkeltmennesket, subjektet, settes i sentrum. Denne boka handler om at realkompetanse som kartlegges, analyseres, vurderes og anerkjennes danner grunnlaget for anerkjennelse i arbeidsliv, utdanningssystem og samfunn. Innholdsfortegnelse og bokutdrag
*650 0$aKvinner i arbeidslivet$2Bokbasen AS$9nob$0arbeidsøkonomi$1331.4
*650 0$aKvinner i arbeidslivet$2Bokbasen AS$9nno$0arbeidsøkonomi$1331.4
*650 0$aUtdanning$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aUtdanning$2Bokbasen AS$9nno
*70010$aHaaland, Grete$d1960-$eforf.$jNO$0(NO-TrBIB)90870036$8f
*70010$aLier, Arne Roar$d1950-$eforf.$jNO$0(NO-TrBIB)90347641$8m
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til