Sjøvegan videregående skole

Kunsten å påvirke : retoriske tekster fra Ludvig Holberg til i dag
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Kunsten å påvirke : retoriske tekster fra Ludvig Holberg til i dag
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • 808.88 Mou
Eier
  • Heggen VGS
Emne
År
  • 2012
Noter
  • Kunsten å påvirke er en antologi med retoriske tekster fra Holberg til vår tid, med hovedvekt på nyere tekster. Boken er motivert av at læreplanen i norsk etter Kunnskapsløftet vektlegger retorikk, muntlig og skriftlig, og boka er ment å tjene som et supplement til norskverkene i videregående skole på dette temaet.Tekstene er valgt slik at eleven skal oppleve tydelige retoriske grep og få trening i å identifisere og kommentere de retoriske virkemidlene. I innledningen får elevene en kort gjennomgang av noen av de viktigste begrepene i retorikken, og de blir presentert for en enkel modell for retorisk analyse. Innledningen har også en kortfattet framstilling av norsk muntlig retorikks historie. Forfatteren viser her hvordan samfunnsutviklingen, men særlig den moderne kommunikasjonsteknologien har virket inn på talekunstens vilkår. Halvparten av tekstutvalget er muntlige tekster - med eksempler fra Eidsvoll, 1814 til Oslo, 22. juli 2011. Den skriftlige delen presenterer et bredt spekter av tekstsjangrer fra Holbergs "Fruentimmers Selskap er Rekreation" til blogginnlegg, kronikker og litteraturanmeldelser fra vår tid.
ISBN
  • 978-82-02-37247-7
Tilgjengelige
  • 2/2
Lånere på venteliste
  • 0 (0)
*00003014 am  2200409   4500
*001124453
*008120223s2012    no      r         l0nob 9
*020  $a978-82-02-37247-7 $bh.
*025  $a9788202372477
*096  $a808.88 Mou
*10010$aMoum, Tommy$d1960-$jNO
*24510$aKunsten å påvirke $bretoriske tekster fra Ludvig Holberg til i dag
*260  $aOslo $bCappelen Damm$c2012
*300  $a150 s. $bill. $c30 cm
*520  $aKunsten å påvirke er en antologi med retoriske tekster fra Holberg til vår tid, med hovedvekt på nyere tekster. Boken er motivert av at læreplanen i norsk etter Kunnskapsløftet vektlegger retorikk, muntlig og skriftlig, og boka er ment å tjene som et supplement til norskverkene i videregående skole på dette temaet.Tekstene er valgt slik at eleven skal oppleve tydelige retoriske grep og få trening i å identifisere og kommentere de retoriske virkemidlene. I innledningen får elevene en kort gjennomgang av noen av de viktigste begrepene i retorikken, og de blir presentert for en enkel modell for retorisk analyse. Innledningen har også en kortfattet framstilling av norsk muntlig retorikks historie. Forfatteren viser her hvordan samfunnsutviklingen, men særlig den moderne kommunikasjonsteknologien har virket inn på talekunstens vilkår.  Halvparten av tekstutvalget er muntlige tekster - med eksempler fra Eidsvoll, 1814 til Oslo, 22. juli 2011. Den skriftlige delen presenterer et bredt spekter av tekstsjangrer fra Holbergs "Fruentimmers Selskap er Rekreation" til blogginnlegg, kronikker og litteraturanmeldelser fra vår tid.
*650 0$fStudieforberedende utdanningsprogram 
*650 0$fYrkesfaglige utdanningsprogram 
*650 0$aNorsk hovedmål, Vg1 studieforberedende utdanningsprogram, skriftlig$1NOR1201
*650 0$aNorsk hovedmål, Vg2 studieforberedende utdanningsprogram, skriftlig$1NOR1208
*650 0$aNorsk hovedmål, Vg3 studieforberedende utdanningsprogram, skriftlig$1NOR1211
*650 0$aNorsk, Vg1 yrkesfaglige utdanningsprogram$1NOR1204
*650 0$aNorsk, Vg2 yrkesfaglige utdanningsprogram$1NOR1206
*650 0$bTilleggslitteratur 
*850  $aHeggen VGS
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Tilgjengelig Heggen VGS808.88 Mou
Ex9Tilgjengelig Heggen VGS808.88 Mou