Tittel Demokratisk medborgerskap i skolen
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter I 2011 ble betydningen av demokratisk oppdragelse synliggjort gjennom to hendelser. Den første handler om tragedien som rammet Norge da en høyreekstremist angrep en demokratisk politisk ungdomsorganisasjon 22. juli. Den andre hendelsen er arbeidet med Ungdommens maktutredning som konkluderte med å foreslå demokrati som et eget fag i skolen. I denne boka diskuterer en rekke forfattere med ulik faglig bakgrunn hvordan demokratisk medborgerskap kan innføres og gjennomføres i en norsk skole. Forfatterne presenterer politiske, didaktiske, flerkulturelle og kommunikative tilnærminger, og legger fram flere konkrete forslag til hvordan demokratisk medborgerskap i skolen kan styrkes og videreutvikles. Kjell Lars Berge er professor i tekstvitenskap ved Universitetet i Oslo. Han er professor II i literacy ved Universitetet i Stavanger. Berge har lenge jobbet med å utvikle og forske på skriving i skolen. Han har også arbeidet med å utvikle politisk retorikk som et forskningsfelt i Norge og Norden. Janicke Heldal Stray er forsker ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Stray har doktorgrad fra Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo om demokrati i skolen. Hun er forfatter av boka Demokrati på timeplanen (Fagbokforlaget 2010).
ISBN
Tilgjengelige
Lånere på venteliste
*00002093nam 22002651 4500
*001148350
*008120314s2012 no ar 00nob 9
*015 $a150138341$bBokbasen AS
*019 $bl
*020 $a978-82-450-1272-9$bh.
*025 $a9788245012729
*040 $aBokbasen AS
*0823 $a370.115$zh$25/nor
*090 $dD
*24500$aDemokratisk medborgerskap i skolen
*260 $aBergen$bFagbokforl.$c2012
*300 $a256 s.$bill.$c24 cm
*520 $aI 2011 ble betydningen av demokratisk oppdragelse synliggjort gjennom to hendelser. Den første handler om tragedien som rammet Norge da en høyreekstremist angrep en demokratisk politisk ungdomsorganisasjon 22. juli. Den andre hendelsen er arbeidet med Ungdommens maktutredning som konkluderte med å foreslå demokrati som et eget fag i skolen. I denne boka diskuterer en rekke forfattere med ulik faglig bakgrunn hvordan demokratisk medborgerskap kan innføres og gjennomføres i en norsk skole. Forfatterne presenterer politiske, didaktiske, flerkulturelle og kommunikative tilnærminger, og legger fram flere konkrete forslag til hvordan demokratisk medborgerskap i skolen kan styrkes og videreutvikles. Kjell Lars Berge er professor i tekstvitenskap ved Universitetet i Oslo. Han er professor II i literacy ved Universitetet i Stavanger. Berge har lenge jobbet med å utvikle og forske på skriving i skolen. Han har også arbeidet med å utvikle politisk retorikk som et forskningsfelt i Norge og Norden. Janicke Heldal Stray er forsker ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Stray har doktorgrad fra Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo om demokrati i skolen. Hun er forfatter av boka Demokrati på timeplanen (Fagbokforlaget 2010).
*650 0$aDemokrati$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aDemokrati$2Bokbasen AS$9nno
*650 0$aSkolen$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aSkolen$2Bokbasen AS$9nno
*70010$aBerge, Kjell Lars$d1957-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)90168445$8m
*70010$aHeldal, Janicke$d1966-$ered.$jNO$0(NO-TrBIB)10044315$8f
*90010$aStray, Janicke Heldal$zHeldal, Janicke$jNO
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening