Senja vgs - Finnfjordbotn bibliotek

Å bygge tenkende klasserom i matematikk: 14 praksiser for bedre læring
Huskelisten er tom
Vis
Forfatter
Tittel
  • Å bygge tenkende klasserom i matematikk: 14 praksiser for bedre læring
Medansvarlig
Språk
  • Språk: Norsk (Bokmål)
Hylleplassering
  • q510.71 LIL
Klassifikasjon
Emne
År
  • 2023
Noter
  • Hvordan kan du skape en engasjerende, motiverende og spennende matematikkundervisning hvor elevene får samarbeide og kommunisere om matematikk? I denne boka presenterer Peter Liljedahl 14 undervisningspraksiser som vil hjelpe deg med å bygge et tenkende klasserom. Du vil få innsikt i hvordan du kan få elevene til å tenke selvstendig, arbeide undersøkende og diskutere mulige løsninger sammen. Forfatteren gir deg konkrete tips til blant annet inndeling i grupper, bruk av vertikale tavler, nye måter å innrede klasserommet på, ulike oppgavetyper og måter å stille spørsmål på. I matematikkundervisningen er det en tendens til at læreren viser elevene hvordan de kan løse oppgavene. Det fører til at elevene kopierer lærerens framgangsmåte framfor å tenke selv. Liljedahl er opptatt av at oppgavetypene elevene jobber med, og ikke minst hvordan læreren veileder i arbeidet med disse oppgavene, har stor betydning. Et tenkende klasserom gir elevene muligheter til å tenke og resonnere i matematikk, både individuelt og kollektivt. Elevene lærer sammen, og de utvikler forståelse i matematikk gjennom aktiviteter og diskusjoner. Forfatteren beskriver praksiser og aktiviteter som fremmer elevenes tenkning, rikt illustrert med eksempler fra egen forskning. Gjennom bokas praktiske tilnærming og metode vil du få et solid fundament til å kunne bygge tenkende klasserom.
ISBN
  • 978-82-02-78139-2
Tilgjengelige
  • 0/4
Venteliste
  • 0 (0)
*00002723pam  22002531  4500
*001149810
*008230404                a       0  00nob 2
*015  $a0682568$bBIBBI
*019  $bl
*020  $a978-82-02-78139-2$bheftet$cNkr 449.00
*08201$a510.71$zh$223/nor/20230531
*090  $bq$c510.71$dLIL
*100 0$aLiljedahl, Peter$d1967-$jkan.$0(NO-TrBIB)9025739
*24510$aÅ bygge tenkende klasserom i matematikk$b14 praksiser for bedre læring$cPeter Liljedahl ; forord av Kjersti Wæge ; etterskrift av Tracy Johnston Zager ; illustrasjoner av Laura Wheeler ; oversatt av Ane Sjøbu
*250  $a1. utgave
*260  $aOslo$bCappelen Damm akademisk$c[2023]
*300  $a304 sider$billustrasjoner
*520  $aHvordan kan du skape en engasjerende, motiverende og spennende matematikkundervisning hvor elevene får samarbeide og kommunisere om matematikk? I denne boka presenterer Peter Liljedahl 14 undervisningspraksiser som vil hjelpe deg med å bygge et tenkende klasserom. Du vil få innsikt i hvordan du kan få elevene til å tenke selvstendig, arbeide undersøkende og diskutere mulige løsninger sammen. Forfatteren gir deg konkrete tips til blant annet inndeling i grupper, bruk av vertikale tavler, nye måter å innrede klasserommet på, ulike oppgavetyper og måter å stille spørsmål på. I matematikkundervisningen er det en tendens til at læreren viser elevene hvordan de kan løse oppgavene. Det fører til at elevene kopierer lærerens framgangsmåte framfor å tenke selv. Liljedahl er opptatt av at oppgavetypene elevene jobber med, og ikke minst hvordan læreren veileder i arbeidet med disse oppgavene, har stor betydning. Et tenkende klasserom gir elevene muligheter til å tenke og resonnere i matematikk, både individuelt og kollektivt. Elevene lærer sammen, og de utvikler forståelse i matematikk gjennom aktiviteter og diskusjoner. Forfatteren beskriver praksiser og aktiviteter som fremmer elevenes tenkning, rikt illustrert med eksempler fra egen forskning. Gjennom bokas praktiske tilnærming og metode vil du få et solid fundament til å kunne bygge tenkende klasserom.
*650 1$aMatematikk$xUndervisning$1510.71$2bibbi$41122250$9nor
*700 0$aWheeler, Laura$eillustr.$0(NO-TrBIB)1614124828268
*700 0$aSjøbu, Ane$d1969-$eovers.$jn.$0(NO-TrBIB)6026881
*856  $aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/d0c9b68f-ccc7-4c91-bce5-a9dca65af4e3/original.jpg$3Omslagsbilde
*856  $aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/d0c9b68f-ccc7-4c91-bce5-a9dca65af4e3/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde
*996  $uhttps://bibbi.mikromarc.no/mikromarc3/Detail.aspx?Unit=6475&db=bibbi&ID=679233&SU=6475$zlocal
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her for bli den første til å gi din mening
Vis
Lukk
Bilder 
Send til
Eks. navnStatusForfallsdatoTilhørerHylle
Ex1Utlånt05.12.2025Senja vgs - FinnfjordbotnPEDAGOGIKK 510.71 LIL
Ex2Utlånt27.12.2024Senja vgs - FinnfjordbotnPEDAGOGIKK 510.71 LIL
Ex3Utlånt19.12.2025Senja vgs - FinnfjordbotnPEDAGOGIKK 510.71 LIL
Ex4Utlånt27.12.2024Senja vgs - FinnfjordbotnPEDAGOGIKK 510.71 LIL